Om Gullruten

24. mars 2015

Stiftelsen Gullruten er etablert for å fremme norsk fjernsynsproduksjon av høy kvalitet, og hedre det norske produksjonsmiljøet. Stiftelsen ble etablert i 1998.

TV-prisen Gullruten har utviklet seg til å bli tv-bransjens største og viktigste fest, og har hatt en stadig økende påmelding. Det har blitt etablert en rekke kategorier basert på utviklingen i tv-markedet, og fagprisutdelingen ble skilt ut som egen utdeling i 2009.

Arrangementet er et stort spleiselag mellom de store mediehusene, bransjeorganisasjonene, Bergen, Nordiske Mediedager, produksjonsselskaper og sponsorer, – drevet frem gjennom Produsentforeningen, som nå er fusjonert inn i Virke, under navnet Virke Produsentforeningen.

Utdelingen har røtter tilbake til 1984 da prisen Næringslivets Film- og Videodag ble delt ut for første gang i regi av Næringslivets Hovedorganisasjon. I 1994 gikk NHO sammen med ITVA (International Television Association) om en årlig festival på Lillehammer. Det ble her delt ut priser under navnet Gullruten og Sølvruten, hovedsakelig innen oppdrags- og reklamefilm, men også til TV-produksjoner. Utdelingen fikk sin nåværende form i 1998 da de norske TV-kanalene startet samarbeid om utdeling og Norske Film- og TV-produsenters forening opprettet den selvstendige stiftelsen Gullruten. Utdelingen ble flyttet til Bergen og har siden blitt delt ut i forbindelse med Nordiske Mediedager. Samtidig ble prisen rettet mot TV-mediet i stedet for reklamefilmer.

Etter flyttingen til Bergen og opprettelse av stiftelse i 1998, er utdelingen hvert år blitt overført på TV 2. Det første året ble utdelingen holdt i Forum Kino og ledet av Nadia Hasnaoui i samarbeid med Frode Alnæs. Siden 1999 har Gullrutene blitt delt ut i Grieghallen i Bergen. Dorthe Skappel ledet showet fra fra 1999 fram til 2013, da Henriette Steenstrup og John Brungot tok over som programledere.

TV-produksjonen har de siste årene

Gullruten er i dag en ren TV-pris. Det deles ut priser i 22 kategorier.

I 2014 ble åpnet for at også produksjoner for web-tv kan melde seg på i de samme kategoriene som de øvrige, forutsatt at de er norskprodusert, har nasjonal målgruppe og en redaktør som foretar utvelgelse. Dette utelukker regionale produksjoner og egne opplastninger.